J. Bergmann, Taara pidud selja taga (1901)
Hiis haljendab, tammikus tuhiseb tuul,
sees kihab ja kahab ja sosistab huul.
Näe, tuluke tõuseb ja lainetab leek
ning leegissa rehitseb roostetand mõõk.
See on ju see ohverdav orjade parv,
silm kustund ja kahvatand põskede karv.
Neil turja on tuimestand rüütlite roosk,
käed, jaladki uimestand armetu joosk.
Kuid süda ei ole veel surutud vang
ja vaimu ei varja veel hooletu hang.
Näe, Taarale tuuakse oinas ja sikk
ja rahvale tarkadelt palukest tükk.
Siis kõnemees kõneleb Kalevi soost
ja õitsevaist aegust ning endisest loost
ja helveti õelast ja pimedast ööst
ning Taarala tarkade tugevast tööst.
Ja kuulates kuumendab kuulaja palg
ja nobedalt keerutab nooruse jalg
ning ilu ja rõõmuga ukusel aul
küll kõliseb kannel, küll heliseb laul.
Siis uinuvad ilud ja suiguvad suud
ja kustuvad tuled ja kohavad puud
ning uinuja silmile unede tiib
kuldaegse ilu ja elugi viib.
Kuid tuhiseb tammikus hommiku tuul,
on lõppenud orjade öösine luul.
“maast üles! maast üles! Ju otsas on öö!”
Ju kurjustab kubjas ja tänitab töö.
[1901]
(Jaan Bergmann, Taara pidud selja taga.- Sõnarine. eesti luule antoloogia. 1. kd. Tallinn: Eesti Raamat, 1989, lk 203-204)